Wat is je doelstelling?

Koolhydraatarm voedingsschema

Een koolhydraatarm voedingsschema volgen houdt in dat je minder koolhydraten eet: minder dan 130 g per dag. Maar koolhydraatarm eten is niet hetzelfde als geen koolhydraten eten. Sommige koolhydraatrijke voedingsmiddelen bevatten essentiële vitaminen, mineralen en vezels, die een belangrijk onderdeel vormen van een gezonde voeding.

Hier leggen we uit wat we bedoelen met koolhydraatarm en wat de voordelen zijn van koolhydraatarm eten als je diabetes hebt. We zullen ook uitleggen hoe je ondersteuning kunt krijgen om eventuele risico’s te voorkomen, vooral als je diabetes bestrijdt met medicijnen die het risico op hypo’s verhogen. Let op: overleg altijd met een arts en neem alleen met een arts een beslissing om eventueel een deelname aan welk dieet / voedingsschema programma dan ook gunstig te achten. 

Wat is een koolhydraatarm schema?

Maar hoe laag is een koolhydraatarm voedingsschema? Er zijn verschillende soorten koolhydraatarme schema’s. Over het algemeen eet je koolhydraatarm als je de totale hoeveelheid koolhydraten die je op een dag binnenkrijgt beperkt tot minder dan 130 gram.

Om dit in de juiste context te plaatsen: een middelgrote snee brood bevat ongeveer 15 tot 20 gram koolhydraten, wat ongeveer hetzelfde is als een gewone appel. Aan de andere kant kan een grote aardappel wel 90 gram koolhydraten bevatten, net als een liter sinaasappelsap.

koolhydraatarm voedingsschema

Voor wie is een koolhydraatarm voedingsschema?

Een koolhydraatarm voedingsschema volgen is niet voor iedereen geschikt. Er zijn aanwijzingen dat koolhydraatarme schema’s veilig en effectief kunnen zijn om mensen met diabetes type 2 te helpen hun gewicht, bloedsuikerspiegel en risico op hartaandoeningen op de korte termijn te beheersen.

Maar er zijn ook aanwijzingen dat ze de groei van kinderen kunnen beïnvloeden en daarom niet voor hen moeten worden aanbevolen.

Risico's van een koolhydraatarm voedingsschema

Als je besluit een koolhydraatarm voedingsschema te volgen, is het belangrijk dat je alle mogelijke voordelen kent en weet hoe je met eventuele risico’s omgaat.

Voordat je aan een gezond schema begint, moet je eerst lezen hoe je je maaltijdplan kiest om er zeker van te zijn dat je het plan volgt dat bij je past.

Dit is vooral belangrijk als je je aandoening behandelt met insuline en diabetesmedicijnen die het risico op hypo’s (lage bloedsuikerspiegels) verhogen. Het verminderen van je koolhydraatinname en veranderingen in je lichaamsgewicht kunnen betekenen dat je insuline en diabetesmedicijnen evenredig moeten worden aangepast. Praat hiervoor altijd met je arts en maak uitsluitend met hem een beslissing. 

Koolhydraatarm voedingsschema

Een koolhydraatarm voedingsschema is bedoeld om je te helpen een gezonde balans te behouden en tegelijkertijd de hoeveelheid koolhydraten die je eet te verminderen. Elke dag worden de verschillende hoeveelheden koolhydraten getoond, zodat je kunt kiezen wat het beste voor je werkt.

Dit is evenwichtig qua voedingswaarde, de calorieën zijn al voor je geteld, en het bevat ten minste vijf porties fruit en groenten per dag.

De waarden van vezels en eiwitten zijn ook opgenomen om je te helpen ervoor te zorgen dat je aan jouw voedingsbehoeften voldoet. We weten dat veel mensen in Nederland niet genoeg vezels eten, dus het is belangrijk om te proberen elke dag goede voedingsbronnen in je schema op te nemen.

persoonlijk voedingsschema

Voedingsschema samenstellen

Een 100% persoonlijk voedingsschema samenstellen voor mannen die willen afvallen? Dat kan! Wij kunnen je voedingsschema binnen 30 minuten leveren. Dag en nacht, 365 dagen per jaar.

Dit voedingsschema voor afvallen bij mannen bestaat uit 5 á 6 maaltijden per dag, verdeeld over kleine en wat grotere maaltijden. Absoluut géén crash dieet!

Geen abonnement, je betaald eenmalig slechts €14,95 euro voor het voedingsschema. Je voedingsschema bestaat uit 7 pagina’s met het op maat gemaakte schema en staat bomvol met tips & tricks.