Wat is je doelstelling?

Is een krentenbol gezond?

Een Nederlands ontbijt en lunch bestaat meestal uit een aantal standaard producten. Zo bevatten de meeste broodtrommels wit of bruin brood, belegd met vlees, kaas, hagelslag of pindakaas. Als gezonde kost komt daar meestal nog een appel, banaan of wat groentesnacks bij. Er wordt echter ook vaak gekozen voor krentenbollen in plaats van wit of bruin brood. Krentenbollen zijn een makkelijke maaltijd, daar je ze zo kunt eten zonder er beleg op te doen.

Maar is een krentenbol gezond of ongezond? En hoeveel calorieën bevat een krentenbol eigenlijk? In dit artikel zul je erachter komen wat de voedingswaarde van een krentenbol is, maar ook of een krentenbol vaak of juist minder vaak gegeten kan worden. 

Aantal calorieën in een krentenbol

Bij elk soort voedsel vragen veel mensen zich af hoeveel calorieën erin zitten. Vooral als je bezig bent met afvallen of om jouw figuur te behouden. Het aantal calorieën dat een persoon binnenkrijgt heeft namelijk invloed op jouw lichaamsgewicht. Natuurlijk is het gewicht niet volledig afhankelijk van het aantal calorieën. Ze vormen echter wel één van de belangrijkste factoren op dit gebied.

In het algemeen bevat een krentenbol niet heel veel calorieën. Dit is natuurlijk wél zonder enig beleg erop. Een krentenbol bevat per 100 gram ongeveer 270 calorieën. Over het geheel genomen weegt een gemiddelde krentenbol echter eerder 50 gram. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de krentenbol. Een gemiddelde krentenbol bevat dus ongeveer 135 calorieën, wat niet heel veel te noemen is. Het is dus ideaal als tussendoortje om even de honger mee te stillen. Een krentenbol is dus redelijk gezond te noemen, mits je er niet te veel van eet.

Hoeveelheid suikers in een krentenbol

Het feit dat we een krentenbol redelijk gezond noemen en niet gezond, komt omdat we het aantal suikers nog niet hebben meegerekend. Dit bepaalt namelijk ook voor een groot gedeelte of een krentenbol gezond of ongezond is. In een krentenbol van 100 gram is de hoeveelheid suikers 18 gram. In verhouding is dit best veel te noemen. Daarom wordt ook aangeraden om er niet te veel van op één dag te eten. Een hoog suikergehalte in het bloed zorgt er namelijk voor dat je sneller honger krijgt. Alleen bij te veel inname van krentenbollen kan het ongezond worden.

krentenbol

De voedingswaarde van een krentenbol

Een krentenbol heeft ook een bepaalde voedingswaarde. Deze voedingswaarde bestaat uit een aantal waarden. Deze waarden zijn onder andere de eiwitten, koolhydraten, vetten en voedingsvezels. Deze krentenbol voedingswaardes bepalen samen het aantal calorieën dat in een krentenbol zit.

Voor het grootste gedeelte bestaat een krentenbol uit koolhydraten. In ons voorbeeld van een krentenbol van 100 gram, levert het voor 52 gram aan koolhydraten. Hiervan zijn wel 18 gram suikers. Daarnaast bevat de krentenbol nog voor ongeveer 8 gram aan eiwitten en 2,5 gram voedingsvezels. Tot slot bestaat het nog voor 3 gram uit vetten, waarvan 0,5 gram verzadigde vetten zijn. Over het algemeen is een krentenbol dus niet gezond of ongezond. Het ligt er ook maar net aan hoeveel je ervan eet.

Is een krentenbol gezond of niet?

Wanneer we alles bij elkaar nemen, is een krentenbol dan meer gezond of ongezond? Dat is lastig te zeggen. Het valt eigenlijk meer ertussen in. Zo zijn er gezondere alternatieven te vinden in speltbrood of volkorenbrood. Echter is een krentenbol gezonder dan andere broodjes met veel calorieën, zoals saucijzenbroodjes of worstenbroodjes. Daarnaast bevat een krentenbol redelijk weinig calorieën met redelijk wat voedingsstoffen. Het is voor sporters echter geen goed voedingsmiddel, aangezien er maar weinig eiwitten in zitten. Dit kan opgelost worden door eiwitrijk beleg erop te doen, zoals ham of kip.

Een krentenbol is dus gezond wanneer het met mate wordt gegeten en ongezond wanneer er veel van gegeten wordt. Dit komt dan voornamelijk door het aantal suikers dat erin zit. Ook ligt het eraan hoe de rest van jouw dieet eruit ziet. Om een gebalanceerd dieet te krijgen, zul je de juiste voedingswaarde van een krentenbol moeten combineren met de voedingswaardes van andere voedingsmiddelen die je binnen krijgt, om zo een gezonde levensstijl te kunnen handhaven.

Krenten en rozijnen

Krenten en rozijnen worden vaak nog wel eens door elkaar gehaald. Beiden worden echter van een andere soort druiven gemaakt. Een rozijn is een gedroogde gele druif. Ze worden grotendeels gemaakt van de Sultana druif, die afkomstig is uit het Middellandse Zeegebied. Krenten worden gemaakt van een specifieke Griekse druif, de Korinthe. Deze druivensoort is een stuk kleiner dan de druivensoort die voor rozijnen gebruikt wordt. Krenten zijn daarnaast kleiner, donkerder en zuurder dan rozijnen. Hoe donkerder een krent is, des te zoeter de smaak zal zijn. Over het algemeen hebben krenten een gezonde voedingswaarde.

Welke ingrediënten zitten er in een krentenbol?

Of een krentenbol gezond is, hangt af van de ingrediënten die ervoor gebruikt worden en in welke hoeveelheid. Dit bepaalt namelijk ook het aantal calorieën in een krentenbol. Je hebt in ieder geval de volgende ingrediënten nodig: bloem, gedroogde gist, suiker, melk, eieren, zout, boter en krenten. Natuurlijk hangt het van jouw persoonlijke voorkeur af hoeveel er van elk ingrediënt gebruikt gaat worden. Zo bepaal je of een krentenbol gezond of ongezond wordt.

Zelf gezonde krentenbollen maken

Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf eens gezonde krentenbollen te maken. Zo weet je precies wat er allemaal in de krentenbollen gaat. Door gebruik te maken van basis ingrediënten zullen er geen onnodige toevoegingen in de krentenbollen komen. Hierdoor blijven de krentenbollen gezond. Het langste proces van krentenbollen maken zit hem in het rijzen.

Het volgende recept is voor ongeveer 12 krentenbollen. Neem ongeveer 300 gram krenten en laat deze enkele minuten wellen. Laat ze vervolgens uitlekken en dep ze droog. Als volgende zal het deeg klaargemaakt moeten worden. Kneed 450 gram bloem met 6 gram droge gist. Voeg hier vervolgens 25 gram suiker toe (meer of minder naar eigen smaak), 30 gram zachte boter en 300 ml melk. Zodra het een aantal minuten goed gekneed is voeg je nog 5 gram zout toe. Als het deeg te droog is voeg je nog wat water toe en als het deeg te nat is voeg je nog wat bloem eraan toe.

Kneed vervolgens alle krenten door het deeg. Laat het deeg vervolgens 1 uur rijzen met een vochtige theedoek over de kom. Maak hierna 12 gelijke bolletjes en dek ze af met ingevet huishoudfolie. Laat ze vervolgens nog eens 1 uur rijzen. Hierna bak je ze voor 15 minuten op 200 graden af en klaar zijn de krentenbollen!