Wat is je doelstelling?

Hoeveel calorieën bevat een avocado?

Het is tegenwoordig een trend om avocado’s te eten. Of eigenlijk een gewoonte geworden. Maar wat is een avocado eigenlijk, waar komt het vandaan en is een avocado gezond? Dat gaan we je in deze blog uitleggen.

Oorsprong

Eerst is het belangrijk om te weten waar de avocado vandaan komt. De avocado wordt ook wel een advocaatpeer genoemd. Het is een vrucht die groeit aan de Persea americana oftewel de avocadoboom. De avocadoboom is terug te vinden in Puebla, Mexico. Deze boom werd later ook geplant in Centraal- en Zuid-Amerika.

De avocadoboom is een hoge boom die tot wel 20 meter hoog kan worden. De boom kan ook zeer slecht tegen de kou. Daarom groeit deze boom alleen in een warm klimaat. De groene avocado vrucht groeit aan de boom, deze heeft een gladde, ruwe of bobbelige schil met binnenin groen of geel gekleurd vruchtvlees met een romige structuur. Midden in de vrucht bevindt zich een niet eetbare pit. De avocado kan tot wel 33 cm lang worden en tot 2.3 kg wegen.

De avocado is het hele jaar verkrijgbaar in Nederland. Deze wordt geïmporteerd uit diverse landen. Van mei tot december importeren we de avocado uit Afrika en landen in Zuid-Amerika waaronder Chili en Peru. Van mij september tot en met mei wordt de avocado uit Israël gehaald.

Soorten avocado’s

Er zijn verschillende soorten avocado’s, 400 om precies te zijn. In Nederland zijn er over het algemeen vier verkrijgbaar, dit zijn:

– Fuerte: een peervormige avocado met een gladde, heldergroene schil
– Ettinger: een avocado met een dikke hals en een gladde, heldergroene schil
– Hass: een klein peervormige avocado met een ruwe, bobbelige schil, met een groene schil die tijdens het rijpen verkleurt tot een donker zwartbruine schil
– Nabal: een dikke en bijna ronde avocado met een donkergroen-bruine schil.

In Nederland wordt de Hass avocado het meeste gegeten. 

Is een avocado gezond?

Hoe gezond is een avocado nou? Door vele wordt gedacht dat een avocado een dikmaker is. Het is inderdaad een vette vrucht, want het vruchtvlees kan een vetgehalte tot wel 30 procent hebben. Hoeveel calorieën bevat een avocado? Een halve avocado kan zo’n 170 tot 180 calorieën bevatten. Een hele avocado bevat gemiddeld 250 calorieën. 

De vetten in een avocado zijn daarentegen vooral gezond. Echter betekent dit niet dat je er meerdere van kunt eten. Diëtisten raden je aan om niet meer dan een halve avocado per dag te eten. Het bevat oliezuur en onverzadigd vet wat weer helpt om je cholesterol in balans te houden. Avocado’s zijn ook een bron van vezels, deze bevatten ongeveer 10 gram vezels. 

Avocado’s zit ook vol met vitaminen en mineralen zoals vitamine A, B1, B2, C, E en B11 (foliumzuur) en omega-3. Het foliumzuur bevordert de groei en werking van je lichaam en is nodig voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Omega-3 draagt bij aan een gezond hart en goede ogen. Om te profiteren van alle gezonde voedingsstoffen die de avocado bevat kun je deze eenvoudig verwerken in jouw voedingsschema

Wist je dat een avocado net zoveel calorieën bevat als een magnum of zakje chips. Uiteraard is het vanzelfsprekend dat de vetten die een zakje chips en magnum bevatten veel slechter zijn dan die van een avocado. Dus is een avocado gezond? Zeker weten! We raden je daarbij wel aan om maximaal een halve avocado per dag te eten.

Avocado voedingswaarde per 100 gram

Energie 175 kcal
Eiwit 2.6 gram
Koolhydraten 1.5 gram
Suikers 1.4 gram
Vet 18.1 gram
Verzadigd vet 3.9 gram
Vezels 6.4 gram

Vitamines

Vitamine B1 0.08 mg
Vitamine B2 0.10 mg
Vitamine B11 10 mg
Vitamine C 3 mg

Mineralen

Natrium 5 mg
Kalium 450 mg
Calcium 10 mg
Fosfor 30 mg
Ijzer 0.4 mg
Magnesium 30 mg
Koper 0.4 mg
Zink 0.6 mg

Waar je avocado voor kunt gebruiken

Er zijn verschillende manieren waarvoor je een avocado kan gebruiken. Hieronder een aantal ideeën die je wellicht kunnen inspireren.

– De avocado halveren, uithollen en vullen met garnalen- of kipsalade, kan natuurlijk ook met eigen ingrediënten.

– Pureren, mengen met gehakte ui en tuinkruiden als broodbeleg.

– Als voorgerecht, je kan een halve avocado besprenkelen met citroensap en versgemalen peper.

– In een fruitsalade met banaan, peer en sinaasappel.

– In een groentesalade met paprika, tomaat en mais.

– In soep

– Guacamole, pureren en vervolgens mengen met knoflook, cayennepeper en citroensap

Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden waarbij je een avocado kunt gebruiken. Kijk daarom zeker eens online om inspiratie op te doen.

Hoe herken ik een goede avocado?

Je vraagt je misschien af welke avocado nu perfect is. Het is vaak lastig als je in de supermarkt bent en voor die gigantische doos met avocado’s staat. Daarom gaan wij jou uitleggen hoe jij de perfecte avocado kunt vinden in de supermarkt.

Eerst ga je voelen. Dit is eigenlijk het belangrijkste uit het proces. Om te achterhalen of een avocado rijp is leg je hem in je handpalm en voel je of deze hard of zacht is. Probeer echter niet te knijpen, hierdoor kan hij beurs worden. Voelt hij juist heel zacht aan? Dan is hij waarschijnlijk te rijp en bruin vanbinnen. Is de avocado heel hard? Dan is deze nog niet rijp genoeg.

Je kunt het ook zien. Het kuiltje wat zich bovenop de avocado bevindt zegt veel over de rijpheid. Is deze groen, geel of lichtbruin dan heb je een goede avocado te pakken. Is het kuiltje zwart en beschimmeld, dan is deze avocado waarschijnlijk te rijp. Daarnaast kan de kleur van de schil veel zeggen. Als deze nog heel groen is dan is de avocado nog niet rijp genoeg.

Bewaaradvies

Als je een rijpe avocado haalt, dan zijn deze meestal zo’n drie tot zes dagen houdbaar. Je kunt de avocado het beste bewaren in de voorraadkast op en temperatuur van 12 tot 15 graden Celsius. Hierdoor rijpen ze nog na en kun je er langer van genieten. Je kunt ze ook in een koelkast bewaren, maar doe dit alleen als ze al goed rijp zijn. Hierdoor werk je het rijpingsproces tegen. Ze worden echter wel sneller hard wanneer je dit doet.

Als je een rijpe avocado haalt, dan zijn deze meestal zo’n drie tot zes dagen houdbaar. Je kunt de avocado het beste bewaren in de voorraadkast op en temperatuur van 12 tot 15 graden Celsius. Hierdoor rijpen ze nog na en kun je er langer van genieten. Je kunt ze ook in een koelkast bewaren, maar doe dit alleen als ze al goed rijp zijn. Hierdoor werk je het rijpingsproces tegen. Ze worden echter wel sneller hard wanneer je dit doet.