Wat is je doelstelling?

Dit is waarom muesli niet gezond is

Heel veel Nederlanders vinden het heerlijk om met muesli te ontbijten, maar is muesli eigenlijk wel een gezond ontbijt? Muesli en krokante ontbijtgranen hebben een gezonde reputatie, maar als je gezond vertaald naar mager en afvallen is muesli niet altijd de juiste keuze. Het bevat namelijk veel calorieën.

Wat is muesli eigenlijk?

Muesli zijn ontbijtgranen. Er zijn veel verschillende soorten ontbijtgranen, sommige soorten bestaan alleen uit volkorengraan, en aan andere soorten zijn bijvoorbeeld noten, zaden en ongezoet gedroogd fruit toegevoegd. In de meeste gevallen bevatten ontbijtgranen veel toegevoegde suikers en zout. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm zijn van honing of gesuikerd gedroogd fruit. Soms kunnen er ook chocolade of kokossnippers zijn toegevoegd. Deze bevatten veel verzadigde vetten, wat zorgt voor een LDL-cholesterol verhoging. Ontbijtgranen worden in het algemeen veel in combinatie met melk, yoghurt of kwark gegeten.

Enkele voorbeelden van de soorten ontbijtgranen:

Ontbijt pap, zoals Brinta en Bambix.

Havermout, gemaakt van geknipte en geplette haverkorrels

Muesli, gemaakt van gemengde (volkoren) granen

Cruesli, gemaakt van geroosterde en gepofte (volkoren) granen, en vaak met ongezonde toevoegingen.

Cornflakes, gemaakt van mais, en soms gesuikerd.

Gepofte rijstproducten, zoals chocopops en honey bees.

Ontbijtgranen, kun je het beste koel, donker en droog bewaren. Hierdoor blijven ze langer houdbaar. Geopende verpakkingen kun je in afsluitbare plastic zakjes of in voorraadbussen bewaren. Zo houd je ongedierte buiten.

Maar waar komt muesli vandaan en hoe is het ontstaan? Muesli is rond 1900 ontstaan door de Zwitserse arts Maximilian Bircher-Benner. Hij schreef de ton voor als een papje, want muesli is het Zwitserse woord voor ‘moesje’ of ‘papje’. Hij zocht naar harmonie tussen de mens en de natuur en was ervan overtuigd dat voor de voedingswaarde vooral fruit, groenten en noten erg belangrijk waren. Vlees, vis, zuivel en eieren hadden volgens hem verminderde voedingswaarde.

De oorspronkelijke muesli was dan ook niet gebaseerd op de haver- en tarwevlokken, maar op de vruchten. Muesli bestond destijds uit 2 of 3 kleine appels, geheel geraspt, inclusief de pitten, schil en klokhuis, een eetlepel gemalen walnoten, hazelnoten, of amandelen. Soms werd er een eetlepel havermout die 12 uur geweekt was in water toegevoegd, samen met sap van een halve citroen en een eetlepel melk.

Waarom is muesli gezond?

Muesli bevat veel goede voedingsstoffen zoals vitamines, vezels en koolhydraten. Granen, vruchten en noten geven je al snel een verzadigd gevoel. Je hoeft er daarom niet veel van te eten. Muesli kan gecombineerd worden met magere yoghurt, een lekkere eenvoudige maaltijd als ontbijt of lunch. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor je lichaam. Vezels zijn daarentegen belangrijk voor een goede darmwerking en leveren je nauwelijks calorieën.

Muesli calorieën

Onbewerkte ‘normale’ muesli is veel gezonder dan krokante muesli. Er zit een flink verschil van voedingswaarde tussen onbewerkte en krokante muesli. 

Muesli voedingswaarde per 100g (gemiddeld)

Energie 379 kcal
Eiwit 10 gram
Koolhydraten 66 gram
Suikers 14.5 gram
Vet 6 gram
Verzadigd vet 1.9 gram
Vezels 4.5 gram

De voordelen van muesli

1. Bevatten meestal minder suikers in vergelijking met andere ontbijtgranen in de supermarkt.

2. Muesli is rijk aan vezels en volle granen die goed zijn voor je spijsvertering en geeft je daarnaast een vol gevoel.

3. Het bevat veel antioxidanten.

4. Voeg een handje noten toe voor een goede dosis eiwitten en omega 3-vetzuren.

5. Muesli kan gecombineerd worden met iets vloeibaars, zoals melk. Dit zorgt weer voor extra bouwstoffen.

De nadelen van muesli

Naast de voordelen die muesli biedt, heeft het ook een aantal nadelen. Dit zijn de aandachtspunten bij het aanschaffen van muesli:

1. Zorg dat je een variant muesli pakt die onbewerkt is. Muesli zonder suiker is een voorbeeld hiervan. De bewerkte varianten zijn vaak de boosdoeners.

2. Let op je portie, muesli bevat veel calorieën.

3. Kies het liefste voor de muesli met zo min mogelijk koolhydraten en verzadigde vet, zoals koolhydraatarme muesli.

4. Beperk ongezonde toppings, zoals gedroogd fruit.

Muesli ongezond?

Het fijne aan muesli is dat je het zelf kunt maken of samenstellen. Daarnaast kun je het ook nog combineren met verschillende ingrediënten. Het probleem zit vaak in de kant en klare muesli die je kunt kopen in de supermarkt. Let daarbij goed op het etiket of er eventuele suikers zijn toegevoegd, maar ook of er fruit is toegevoegd. Deze varianten bevatten meestal veel toegevoegde suikers. Daarom is cruesli of krokante muesli in het algemeen geen goede keuze. Er wordt vaak siroop of fructose toegevoegd om de muesli lekker krokant te maken, echter worden alle voordelen van muesli hierdoor teniet gedaan. Je zult dan juist gewicht toenemen in plaats van af te vallen. En al helemaal als jij voor een variant kiest waar chocolade aan is toegevoegd.

Goed om te weten is dat een gezond ontbijt gemiddeld zo’n 350 tot 400 kcal bevat. Als je muesli wil eten betekent het dat je maximaal zo’n 60 gram ervan mag eten. Er zijn gelukkig gezondere varianten ontbijtgranen waarvan je er meer van kunt eten. Uiteraard is variatie en gematigde hoeveelheden de oplossing bij veel voedingsmiddelen. Zoals bijvoorbeeld muesli met noten. Hier zitten natuurlijke vetten in die een positief effect op je hart- en bloedvaten hebben, maar tegelijkertijd bevatten deze voedingsmiddelen een hoop calorieën.

Zelf muesli zonder suiker maken

Lekkerder, gezonder en goedkoper? Ja dat kan! Je kunt prima je eigen muesli maken zonder suiker. Het is doodsimpel en het kost je bijna geen tijd. Zo kun je je eigen gezonde ontbijt maken.

Het is goed om te weten dat de basis van muesli uit havervlokken bestaat. Je kunt er noten, zaden en/of pitte aan toevoegen. Je kunt eventueel ook smaakmakers, zoals rozijnen en gedroogd fruit eraan toevoegen. Let wel op dat te veel van deze ingrediënten je muesli weer ongezond kunnen maken. Dit komt door de suikers die deze ingrediënten bevatten.

Het enigste wat je nodig hebt zijn de volgende ingrediënten:

– 200 gram havervlokken
– 60 gram walnoten, naturel
– 60 gram gebrande, ongezouten cashewnoten
– 30 gram sesamzaad
– 30 gram pompoenpitten
– 30 gram zonnebloempitten
– 100 gram rozijnen

Wat moet je doen:

1. Strooi je havervlokken in een grote schaal.

2. Hak de noten grof en schep ze door de havervlokken heen.

3. Voeg de overige ingrediënten toe. Meng daarna alles goed door elkaar.

4. Giet de inhoud in een afsluitbare pot. Je muesli is nu kaar!