Wat is je doelstelling?

20 kilo afvallen: wat moet je doen?

Hoe val je snel af? Dat is een van de meest gezochte zoekopdrachten van de laatste tijd. Iedereen wil veel en snel afvallen, maar wil er het liefste zo min mogelijk voor doen. Echter is dit niet hoe het werk. Afvallen kost tijd en moeite.

Kan je 20 kilo afvallen in 1 maand?

20 kilo afvallen in 1 maand is wel heel hoog gegrepen en niet echt gezond te noemen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel gewicht je moet verliezen. Als je 20 kilo wilt afvallen in een maand dan betekent dit dat je 5 kilo per week moet afvallen. Dit is erg veel. Het zou misschien kunnen als je jezelf enorm uithongert, maar als je hierna weer gewoon gaat eten kom je die 20 kilo weer net zo snel aan. 20 kilo afvallen in 2 maanden klink al beter. Ook al is dit nog steeds erg hoog gegrepen, het is zeker mogelijk. 2,5 kilo afvallen per week is haalbaar als je bijvoorbeeld heel veel gewicht moet verliezen. Je moet dan wel heel streng voor jezelf zijn en strikt een dieet volgen. Extraatjes zitten er niet in en je moet heel veel gaan bewegen. Omdat je heel streng voor jezelf moet zijn is het vaak lastig jezelf te motiveren. De kans is dan groter dat je terugvalt in oude gewoontes.

Hoe snel val je af?

Als je veilig en blijvend wilt afvallen dan is het realistisch om ongeveer een halve kilo per week af te vallen. Een makkelijke tip om dit te bereiken is om per dag ongeveer 500 kcal minder te eten. Te snel afvallen is niet erg efficiënt. Je lichaam moet wennen aan het feit dat het meer beweegt en minder eet. Als je bijvoorbeeld een crashdieet gaat volgen dan gaat je lichaam over in spaarstand. Als je dan weer normaal gaat eten dan kom je de verloren kilo’s gewoon weer aan. In afvallen moet je tijd en moeite steken. Zeker als je wilt dat de kilo’s die je verliest er ook af blijven. 

20 kilo afvallen

Hoe val je dan wel 20 kilo af?

20 kilo afvallen in een paar maanden is dus wat hoog gegrepen, maar wil je toch redelijk snel afvallen dan is het belangrijk dat je een goed dieet gaat volgen. Het moet een dieet zijn dat duurzaam is en je lang kan volhouden. Je kan een voedingsschema laten opstellen om je hierbij te helpen. Een van de belangrijkste factoren van een duurzaam dieet is de variatie. Zorg dat je genoeg varieert in eten zodat het niet snel saai wordt en je weer terugvalt in je oude gewoontes. Ga jezelf ook niet uithongeren, dit zorgt er namelijk voor dat je bouwstoffen gaat missen waardoor je weer minder goed kan sporten. Maak daarnaast je eten zelf. Als je het zelf maakt weet je precies wat erin zit. In veel kant-en-klare producten zitten te veel zouten en toegevoegde suikers. Niet heel goed voor jouw dieet dus. Je hoeft natuurlijk nu niet je eigen groente te gaan plukken in moestuintjes, maar let wel op dat het vers en onbewerkt is. Stel daarnaast realistische doen. Als je onrealistische doelen stelt, word je keer op keer teleurgesteld. Dit vermindert je motivatie en zal er sneller voor zorgen dat jij gaat opgeven. Als je realistische doelen hebt gesteld dan moet je deze ook goed bijhouden. Sociale steun is hierbij belangrijk. Zorg dat je iemand hebt die jou kan helpen in het behalen van jouw doelen. 

Welke sporten kan je doen om snel af te vallen?

Beweging is een belangrijk onderdeel van afvallen. Je hebt twee verschillende categorieën van sporten. Je kan kiezen voor krachttraining dat ervoor zorgt dat je spiermassa opbouwt of je kan kiezen voor cardio. Dit zorgt ervoor dat je hart sneller gaat slaan. Cardio is het beste als je snel calorieën wilt verbranden. Je kan bijvoorbeeld denken aan zwemmen of hardlopen. Als je intensief en hard traint kan je wel 300 tot 800 calorieën verbranden. Krachttraining kan je ook helpen als je wilt afvallen alleen gaat dit niet zo snel. Met krachttraining verhoog je je basale metabolisme waardoor je minder snel weer aan gaat komen. Vind je het moeilijk om alleen te sporten? Dan is squash een goede sport om snel mee af te vallen. Squash is een hele intensieve en bewegelijke sport. Hier verbrand je dan ook meer calorieën mee dan bijvoorbeeld met tennissen of voetballen.

Zo blijf je op gewicht

Als je de 20 kilo die je bent afgevallen er niet weer aan wilt krijgen is het belangrijk om te zorgen dat je op gewicht blijft. Het blijft natuurlijk belangrijk om goed te eten en voldoende te bewegen. Als je je streefgewicht hebt bereikt dan kan je best iets meer gaan eten. Zorg er wel voor dat dit in balans blijft. Je moet natuurlijk niet helemaal teruggaan naar je oude gewoontes. Houd jezelf goed in de gaten. Blijf jezelf regelmatig wegen om te controleren of je niet toch een beetje aangekomen bent. Blijf daarnaast ook genoeg bewegen. Vaak is dit makkelijk omdat bewegen aan je routine is toegevoegd tijdens het afvallen. Stel jezelf ook doelen. Als je een keer jezelf wilt verwennen moet daar ook iets tegenover staan. Als je bijvoorbeeld een avondje uitgebreid wilt gaan eten dan moet je de dag erna een uurtje extra gaan sporten of moet je dan extra gezond eten.

Conclusie

Als je echt blijvend wilt afvallen heeft 20 kilo afvallen in 1 maand dus niet heel veel zin. Zorg dat je een duurzame manier van afvallen vindt en op gewicht blijft. Afvallen is geen sprint maar een marathon en je moet er helaas hard voor werken. Als je er hard voor hebt gewerkt en er een duurzaam levenspatroon aan overhoud voelt het alleen maar beter als het jou gelukt is om 20 kilo af te vallen. Het is ook echt geen schande om af en toe eens het leven te vieren. Als jij lekker in je vel zit dan wordt het alleen maar makkelijker om jouw doelen te bereiken!